Crosstrainer training

De crosstrainer

Is voor jou fit zijn belangrijk, of zou je graag willen afvallen? Verdiep dan jezelf in de crosstrainer, een fitnessapparaat waarmee jij de doelen kunt behalen die je wil behalen. Trainen op een crosstrainer is makkelijk, en de kans op letsel of blessures is nihil. Lees in dit artikel over de mogelijkheden, en wat voor soorten crosstrainers er zijn.

Op een verantwoorde manier afvallen

Omdat obesitas veel voorkomt, dat het daardoor een hoofdreden is om meer te gaan bewegen, enkele tips. Helaas komt het voor dat iemand die te zwaar is op advies van de arts gaat bewegen, en dat diegene spoedig terug naar de dokter moet vanwege een blessure. Bij overgewicht worden de gewrichten en rug meer belast dan normaal, als je dan ook nog gaat hardlopen levert dat een nog zwaardere belasting. Daarentegen is trainen op een crosstrainer een hele geleidelijke beweging waarbij gewrichten en rug niet belast worden, en dat maakt de kans op blessures klein. De trainingsmethode is eenvoudig. Al dan niet in combinatie met een dieet is de tijd dat je de beweging maakt belangrijk. Een vol uur trainen op de crosstrainer is beter dan een half uur, en drie keer per week trainen is beter dan één keer per week. Later in deze tekst komen de typen crosstrainers aan bod, aldaar een passage over trainen op hartslag, en dat het een zeer efficiënte methode is om vet te verbranden.

Meer uithoudingsvermogen is altijd handig

Velen weten hoe fijn het einde van de zomer is. Tijdens de zomervakantie ga je nog weleens zwemmen, fietsen, of wandelen, heel misschien op een zwoele zomeravond badminton spelen, en je voornemen is om die conditie vast te houden. Maar zodra het weer omslaat en de herfst invalt raken velen de goede conditie kwijt ondanks dat je weet dat uithoudingsvermogen hebben altijd handig is. De oplossing om een goede conditie te behouden en op te bouwen is trainen op een crosstrainer. Terwijl het buiten donker koud en nat is, kun jij die goede conditie behouden. Helemaal makkelijk is op zo’n moment een eigen crosstrainer in huis hebben, want dan hoef je niet over straat. Maar welke crosstrainer is dan de goede?

Hoeveel budget is er beschikbaar?

Als je jezelf gaat verdiepen in een crosstrainer kopen, dan zie je dat de prijsverschillen gigantisch groot zijn. Het handigste voor jezelf, filter op budget. Als voorbeeld, in de fitness waar je traint staat een crosstrainer van ongeveer achthonderd euro, en als je zoiets voor ogen hebt vergeet dan de duurdere en goedkopere exemplaren. Vaak is zo’n crosstrainer compleet met een timer, calorieteller, hartslagmeter, en is de weerstand in te stellen. Mocht geld geen rol spelen, dan is het misschien leuk om juist te kiezen voor een luxe crosstrainer. Je kunt zo’n crosstrainer koppelen aan je laptop of tablet, op die manier de trainingsresultaten bijhouden, en virtueel een parcours afleggen. Dit soort extra’s kunnen een motivatie zijn om te trainen met de crosstrainer.

Efficiënt trainen met resultaat

Virtueel een parcours afleggen, dat kan door een stad zijn of een gedeelte van een etappe uit de Tour du France, is een goede motivatie om een tijd de beweging door te zetten. Hetzelfde geldt met muziek, bijvoorbeeld met trance proberen om de beweging gelijk te laten gaan met de ritme van de muziek. Ongetwijfeld zal je afvallen en uithoudingsvermogen krijgen, maar dit verkrijgen kan efficiënter door te trainen op hartslag. Je kunt eenvoudig de hartslagmeter instellen naar jouw persoonlijke situatie. Een voorbeeld van een eenvoudige berekening is eerst de maximale hartslag berekenen door je leeftijd van 220 af te trekken. Dus stel je bent 50 jaar oud, dan is de maximale hartslag 220 – 50 = 170. Je gaat daarna een trainingszone instellen. Stel je wil afvallen, dan moet je trainen op 70% van de maximale hartslag. Voor iemand van 50 jaar oud is dat 119 hartslagen per minuut, want dat is 70% van 170. Maar een hartslag van 119 is nog geen zone, dus het krijgt een boven- en ondergrens van plus en min 5. De sport is om tijdens het trainen de hartslag zolang als mogelijk tussen de 114 en 124 te houden.