Revalideren met een hometrainer

Hometrainer voor revalidatie

Revalidatie is het onder medische begeleiding herstellen na een ongeval of operatie. Dat kan om een tijdelijke- of langdurige lichamelijke beperking gaan, waardoor je onvoldoende kunt functioneren. In die situaties is de begeleiding van een fysiotherapeut onontbeerlijk, maar ook thuis revalideren draagt bij aan het herstel. Want uit onderzoek blijkt dat het fietsen op een hometrainer een positief effect heeft op je mobiliteit, je conditie en je spierkracht. Daarvoor is het wel van belang dat je een hometrainer kiest, die optimaal is afgestemd op jouw persoonlijke conditie.

Blijven bewegen

Soms geven mensen je het bedenkelijke advies dat je vooral rust moet houden bij klachten, of na een operatie. Maar dat is slechts ten dele waar. Natuurlijk moet je het bewuste lichaamsdeel de eerste dagen na een blessure ontzien. Maar om stijve spieren te voorkomen is het echt noodzakelijk dat je daarna blijft bewegen. Want als je tijdens je herstel niets aan sport of beweging doet, is dat funest voor je gezondheid. Je slaat namelijk wel vet op, terwijl je spiermassa verliest, en dat proces gaat sneller dan je denkt!

Het opbouwen van je mobiliteit

Blessures komen in allerlei vormen en in verschillende gradaties voor. Of je nou een rugblessure hebt of iets aan je bovenlichaam, je wilt er zo snel mogelijk vanaf. Maar om weer helemaal fit te worden, is – veilig – bewegen essentieel. Daarom raden fysiotherapeuten aan om tijdens het revalidatieproces op een verantwoorde manier te trainen. Door het onbelast fietsen op een hometrainer worden je spieren weer sterker, terwijl ook je algehele conditie erop vooruitgaat. Daarmee help je je lichaam om zo spoedig mogelijk weer gezond te worden.

Een verstelbare hometrainer als veilige ondersteuning

Ondanks dat advies moet je echter wel opletten als je weer gaat sporten. Je wilt tenslotte geen onnodig letsel oplopen door te zwaar of met een verkeerde houding te trainen. En sommige sporten, zoals hardlopen, geven een ongewenste en soms pijnlijke schokbelasting op je spieren en gewrichten. Door een fitnessapparaat te kiezen, dat je benen en onderrug niet schadelijk belast, kan je rustig, in je eigen tempo, werken aan de opbouw van je conditie. Want de minimale kans op blessures bij gebruik van een hometrainer, maakt het een perfect hulpmiddel om je revalidatie te ondersteunen. Geschikt voor thuisgebruik en bovendien eenvoudig in gebruik. Juist vanwege dat gebruiksgemak en comfort is het al jaren een gewild apparaat, zowel voor jongere mensen als voor senioren.

Ergometer hometrainers en armfietsen

Kortom, als je thuis moet revalideren na een knie, heup of herniaoperatie of na een rugblessure, is een hometrainer de aangewezen manier om weer fit te worden, zonder je spieren en gewrichten te belasten. Daarvoor zijn er drie verschillende types op de markt: de ergometer hometrainers, de armfiets hometrainer en de recumbent bikes. We zetten de verschillende soorten voor je op een rijtje:

  • Een ergometer hometrainer is een apparaat dat qua weerstand en snelheid instelbaar is, om op een bepaald niveau te kunnen fietsen. Tijdens de training brengt het apparaat de diverse functies en de intensiviteit van je training gedetailleerd in kaart. Een functie die de ergometer ideaal maakt om je revalidatieproces zorgvuldig te monitoren en tevens de kans op overbelasting te verkleinen.
  • De armfiets hometrainer is een uitermate geschikt apparaat, als je, om wat voor reden dan ook, nog géén gebruik kunt maken van je beenkracht. Bijvoorbeeld aan het begin van een revalidatietraject, waarbij je benen nog niet belast mogen worden. Dit toestel voorkomt dat er kracht- en spierverlies in je armen optreedt.
  • Een Recumbent bike is een soort lig/zitfiets met een groter zitvlak en rugleuning dan normaal, die een prettige fietshouding mogelijk maken. Door dat comfort winnen deze modellen steeds meer aan populariteit, vooral voor mensen met rugklachten.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een hometrainer?

Factoren die van belang zijn bij de aanschaf van een hometrainer zijn o.a. de gemakkelijke opstap en eenvoudige bediening. Ook de prettige zithouding draagt eraan bij om een aangename manier soepel te blijven of te worden. En doordat in veel hometrainers allerlei nieuwe technologieën zijn ingebouwd, die je een goed inzicht geven in je resultaten en je hartslag, maakt dat je training niet alleen comfortabel, maar ook veilig is.

Kies voor een op maat instelbaar apparaat

Zeker in de beginfase van je revalidatie mag je nog niet te veel kracht zetten. Daarom is het aan te raden om een apparaat te kiezen, dat je qua weerstand en snelheid op je eigen lichaam kan instellen. Op het moment dat je sterker wordt kun je die functies makkelijk verhogen, om zo sneller op je oude niveau terug te komen. Doorgaans kan ook het zadel zowel in hoogte als naar voren of naar achteren versteld worden. Het stuur dient in hoogte instelbaar te zijn, om daarmee de druk op je spieren, gewrichten en je polsen te verkleinen.

Een lage instap is veilig

Voor ouderen en voor mensen die revalideren, is een lage instap essentieel om zonder lastige kniebuigingen veilig op te kunnen stappen. Doordat ook de trappers wat lager geplaatst zijn, is het makkelijker om direct vanuit stilstand op het zadel te gaan zitten. Want als je op één been moet balanceren bij het opstappen, terwijl je evenwichtsgevoel al wat minder goed is, ontstaat er risico op vallen. En dat moeten we te alle tijden voorkomen.

Een comfortabele zithouding

Natuurlijk is een goede zithouding, waarin je op je gemak kunt trainen, één van de belangrijkste eisen aan een geschikte hometrainer. Het maakt het fietsen makkelijker, waardoor je je beter kunt concentreren op het doel waar je voor traint: weer helemaal fit worden. Want daarmee krijg je langzaam maar zeker je mobiliteit weer terug. En dat is precies wat je met een hometrainer wilt bereiken.